“Klaar voor de brugklas?”

Ik begeleid kinderen, ouders en scholen ook bij deze belangrijke fase. Dit doe ik o.a. door het individueel coachen van kinderen, door groepstrainingen, door een lesprogramma voor groep 8 en Thema-avonden voor ouders.

De training en coaching zijn gericht op kinderen die de overstap maken van groep 8 naar de eerste klas van het voortgezet onderwijs maken.  Er verandert veel  en de overstap en de verandering is groot. Er zijn verschillende manieren om kinderen hierop voor te bereiden. Tijdens de training worden kinderen positief voorbereid op de volgende fase.  Het programma kan individueel, in groepsverband of klassikaal gevolgd worden.  Er zijn veel kinderen die de overstap naar de brugklas met succes maken. Er is echter een grote groep kinderen, met name de kinderen die al wat kwetsbaarder zijn, die opziet tegen de overstap. Ze zijn bijvoorbeeld:
 

  • onzeker en zien op tegen het beginnen in de brugklas
  • weten van zichzelf dat zij vaak moeite hebben met nieuwe en onbekende situaties
  • weten nog niet goed wat er allemaal gaat veranderen en maken zich daar druk over
  • voelen zich angstig en gestresst als ze aan de brugklas denken
  • zijn op de basisschool gepest en bang dat, dat straks ook weer zal gebeuren
  • weten niet of zij zich thuis gaan voelen in een groot schoolgebouw met veel nieuwe leraren
  • twijfelen of ze wel nieuwe vrienden gaan maken in de brugklas
  • zien op tegen al het huiswerk dat ze moeten gaan maken in de brugklas
  • weten dat zij anders zijn dan leeftijdsgenoten (door bv adhd, ass, uiterlijk, gezondheid, gezinssituatie) en vinden het spannend hoe onbekende kinderen in een nieuwe klas of school daarop zullen reageren
  • zijn nog niet zo vaardig in het omgaan met communicatieve vaardigheden via de mobiele telefoon, social media en internet

 
De training is interactief en ervaringsgericht. Dit betekent dat er wordt gewerkt met korte momenten van theoretische  overdracht,  gespreksvormen, spelvormen en ervaringsvormen gedaan, zoals rollenspel. Het werken met spelmaterialen staat centraal.  
 
In de training wordt onder andere gewerkt met coachkaarten, gevoelskaarten, Ik Denk Me Sterk-gedachtekracht kaarten en het Brugklasspel.